الرئيس السيسي يكشف عن كواليس فترة 2012 والتهديدات التي كانت تواجه مصر

 الرئيس عبدالفتاح السيسي
الرئيس عبدالفتاح السيسي

كشف الرئيس عبدالفتاح السيسي، مجددًا عن كواليس الفترة في 2012، والتهديدات التي كانت تواجه مصر، وهروب تيارات المعارضة أمام الإخوان، قائلًا: "كان المطلوب حاجة واحدة بس.. اني أسكت أنا، وعلشان أقدر أعبر على هذه الحقبة أخدت 8 سنين وقدمت 3 آلاف شهيد ومش بمن، لكن ده دوري". 

اقرأ أيضا| الرئيس السيسي : قدمنا أكثر من 3 آلاف شهيد.. و جيش مصر قوي وقادر

وأضاف الرئيس السيسي، خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "التاسعة"، المذاع عبر القناة الأولى، "مش عايز أقول كلام ملوش لازمة.. ايه ده؟ هو مفيش فايدة، أنا التاريخ كله عندي يا يوسف، وعارف الناس كلها كانت بتعمل ايه".

وأشار الرئيس السيسي إلى دور الإعلام، قائلًا: "أنا بتكلم علشان أقول عن دور الإعلام"، مستنكرًا: "هنرجع تاني؟.. هنعيده تاني؟ كلام كلام؟!"  

وأضاف الرئيس: "النهاردة بقول البلد مش قادرة تعمل تعليم كويس لأنها معندهاش القدرة المالية تعمل كده، لا خبينا معلومة ولا خبينا قدراتنا، احنا عملنا مبادرات، فيه حد تاني يقول لنا على حاجة تانية.. واالي بندفعه هندفعه في علاج ناسنا".

وتابع الرئيس: "سبحان من خلق الناس وجعلهم يستطيعوا انهم يتحدثوا بهذا الشكل أو ما يكونوش شايفين الحقيقية أو يشوفوها ويحرفوها"، مضيفًا: "هو أنا هتحمل ضعف الأداء ولا التحريف ولا ايه؟".