حمو بيكا يدافع عن عصام صاصا: «الحادثة قضاء وقدر»

حمو بيكا وعصام صاصا
حمو بيكا وعصام صاصا

علق مطرب المهرجانات حمو بيكا علي أزمة عصام صاصا وقرار القبض عليه، عبر حسابة الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك".

ووجة بيكا رسالة للجمهور والإعلامين عبر حسابه قائلا:" عصام صاصا عمره في حياته عمره ما كان موذي أو شخص مش كويس وأنا مش بكتب الكلام ده عشان أظيط في الظيطه ومش محتاج أظيط".

وتابع:"أنا ك حمو بيكا أعرف الراجل ده من سنين ال سنين كمان.. خبط واحد بعربيته قضاء وقدر".

وأضاف: "ياريت بقى الناس بتاعت التيك توك والناس اللي هي بتظيط دي متركبش المركب بالشقلوب وتفضل تقول كلام محصلش الراجل ده دلوقتي في محنه وفي أكتر مش شخص بيطلعوا يعملوا فيديوهات ملهاش أي تلاتين لازمة ملكمش الحق انكم تتكلموا وملكمش الحق انكم تطلعوا تجيبوا سيرتو بأي حاجة".
 

وكان عصام صاصا، تسبب في وفاة شخص يدعى أحمد مفتاح يبلغ من العمر 40 سنة، وذلك بعد دهسه أعلى دائري المنيب يوم الاثنين الماضي الموافق 6 مايو الجاري.

وأصدرت جهات التحقيق بالجيزة قرارًا بضبط وإحضار مطرب المهرجانات عصام صاصا، ووضعه على قائمة ترقب الوصول بعد سفره لإحياء حفل بإحدى الدول العربية في واقعة اتهامه بدهس شخص أعلى الطريق الدائري بالطالبية.

جاء القرار عقب ورود تقرير مصلحة الطب الشرعي الذي أثبت إيجابية تعاطي عصام صاصا للمواد المخدرة أثناء قيادته لسيارته، ودهس شاب أعلى دائري الطالبية بالجيزة.

وكانت النيابة العامة بالعمرانية، أصدرت قرراً بإخلاء سبيل المتهم بكفالة 30 ألف جنيه مع عرضه على مصلحة الطب الشرعي لإجراء تحليل المخدرات، وتسليمه لقسم الشرطة لتنفيذ القرار.

وكشفت تحقيقات النيابة العامة أن "صاصا" كان يقود السيارة بسرعة ما بين 70 لـ 80 كم/س وأنه جار الوقوف من الإدارة العامة للمرور على سرعة الطريق المقررة ومراجعة كاميرات المراقبة للوقوف على سرعة السيارة.